Ośrodek szkolenia kierowców PRYMUS.

ZASADY EGZAMINOWANIA



KATEGORIA B (Samochody osobowe itp.)

Egzamin teoretyczny na kat. B


Kandydat na kierowcę podczas egzaminu powinien odpowiedzieć na 18 zróżnicowanych tematycznie pytań dotyczących przepisów ruchu drogowego, zagadnień specjalistycznych i pierwszej pomocy.

Egzamin przeprowadzony jest w formie testu komputerowego wielokrotnego wyboru i polega na wskazaniu przy pomocy urządzenia egzaminacyjnego wszystkich prawidłowych odpowiedzi na wyświetlane systemem losowym pytania zatwierdzone przez ministerstwo.

Pytania te sa ogólnodostepne, znajduja sie one wśród materiałów do nauki otrzymanych po zapisaniu na kurs.

Spośród trzech możliwości odpowiedzi (A, B, C) przy każdym pytaniu prawidłowe są jedna, dwie lub trzy.

Egzaminowany powinien wybrać wszystkie prawidłowe odpowiedzi, bowiem w przeciwnym wypadku uzna się, że popełnił błąd, tak jak w przypadku wybrania odpowiedzi nieprawidłowej.

Dopuszczalna liczba błędów - 2.
Czas trwania testu to 25 minut.

Test można zakończyć wcześniej naciskając na klawiaturze duży, czerwony przycisk z napisem "KONIEC"


Przebieg egzaminu praktycznego na kat. B


Egzamin praktyczny przeprowadzany jest oddzielnie dla każdej egzaminowanej osoby.

Obejmuje sprawdzenie umiejętności wykonywania podstawowych manewrów na wydzielonym z ruchu placu oraz umiejętności kierowania pojazdem w ruch drogowym.

ZADANIA EGZAMINACYJNE do wykonania na placu manewrowym:

1). Przygotowanie do jazdy i sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane, losowo elementy z nastepujących:

a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dzwiękowego,
f) działanie swiateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie swiateł mijania,
h) działanie swiateł drogowych,
i) działanie swiateł hamowania,
j) działanie swiateł cofania,
k) działanie swiateł kierunkowskazów,
l) działanie swiateł awaryjnych,
m) działanie swiateł przeciwmgłowych tylnych.

Przygotowanie do jazdy to własciwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, upewnienie sie czy drzwi pojazdu są zamknięte

- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny byc ustawione blisko za głową na wysokości głowy

2). Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu czyli tzw. rękaw (manewr widoczny na rysunku obok)

3). Ruszanie z miejsca na wzniesieniu.

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

Po zaliczeniu wszystkich czynności na placu manewrowym egzaminowany wyjeżdza z egzaminatorem na miasto w celu sprawdzenia umiejętności kierowania pojazdem w ruch drogowym.

Podczas jazdy w ruchu drogowym egzaminator przekazuje osobie ubiegającej się o prawo jazdy polecenia dotyczące tylko zmiany kierunku jazdy (jeżeli znaki drogowe tego nie precyzują).

Polecenia te powinny być wydawane z odpowiednim wyprzedzeniem i nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu lub powodować zagrożenie jego bezpieczeństwa.

Dwukrotne nieprawidłowe wykonanie przez osobę egzaminowaną tego samego zadania egzaminacyjnego powoduje negatywny wynik egzaminu, a bezpośrednie zagrożenie w ruchu drogowym jego natychmiastowe przerwanie.

Copyright © 2009 All Rights Reserved